Blog

Hoe kan ik succesvol afvallen?

Waarom heb ik overgewicht?

Overal om me heen hoor ik mensen, voornamelijk vrouwen, praten over het feit dat ze een aantal kilo’s kwijt willen. Als reactie krijgen ze vele tips over wat ze niet moeten eten en wanneer ze het beste kunnen eten en welk dieet goed werkt. Natuurlijk komt daar ook weer de tip voorbij om meer te gaan sporten. Dus zo rond januari en september gaan mensen zich weer massaal aanmelden bij de sportschool. Vaak houden ze dit een half jaar vol en veranderen langzaam van lid naar donateur.

Leuk voor de sportscholen maar niet voor de portemonnee.

Hoe kan het dan, dat we allemaal heel goed weten wat me moeten doen en toch nog overgewicht hebben? Dat komt omdat we ons niet afvragen wat nu precies de reden is dat we overgewicht hebben.

Nu hoor ik mensen al zeggen: “Ja hallo, omdat je te veel eet natuurlijk.”

Ja, maar waarom eet je te veel?

Want als het zo simpel zou zijn, dan eet je toch gewoon minder!

Om te achterhalen waarom het voor jouw niet zo makkelijk is om “gewoon minder te eten”, moet je jezelf eerst deze vraag stellen.

Wat motiveert jouw om meer te eten dan je nodig hebt of juist te weinig?

Het antwoord op deze vraag is erg belangrijk en kan je helpen om die overtollige kilo’s kwijt te raken.

Bewustwording!

Wat je eerst moet uitzoeken is, waarom eet je?

We eten wanneer we honger hebben, dat is natuurlijk duidelijk, maar hoeveel mensen eten er als ze verdrietig zijn of juist iets te vieren hebben.

Wanneer je langs de frietkraam loopt en je ruikt de heerlijke geur van patat (frituurvet).

Heel veel mensen eten omdat ze een prikkel krijgen die niks met honger te maken heeft.

We spreken over de volgende prikkels:

-Emotionele prikkels, ik voel me verdrietig dus ga ik eten om me weer goed te voelen.

-Externe prikkels, je loopt langs de patatkraam, ruikt de geur van frituur en je hebt trek in een zak patat.

Naast deze prikkels hebben we ook nog een categorie lijngericht eten.

Dit houdt in dat je zo gefocust bent op het afvallen, dat je jezelf bepaalde voedingsmiddelen ontzegt om af te vallen. Hierdoor kan je te weinig binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, vitamines en mineralen.

Wanneer je weet welke prikkel(s) jou stimuleert om te eten, dan weet je ook hoe je er mee om kan gaan.

Hier kom je achter als je bewust gaat kijken naar je eetpatroon.

De beste manier om erachter te komen waarom, wanneer en wat je eet is om het op te schrijven. Hou een week lang bij wat je allemaal eet en op welk moment. Aan het einde van de week krijg je een beeld van de hoeveelheid die je eet en wanneer.

Als blijkt dat je vaker eet buiten de reguliere maaltijden om (ontbijt, lunch, avondeten), dan kun je gaan kijken welke prikkel ervoor gezorgd heeft dat je ging eten.

Verandering van gedrag.

Voor veel mensen houdt afvallen in dat ze hun eetgedrag moeten veranderen. Op deze manier kun je voorkomen dat de kilo’s er weer aankomen.

Juist het veranderen van gedrag is soms nog moeilijker dan het afvallen zelf.

Begin met kleine stappen.

Snoep je normaal meerdere keren per dag, spreek dan met jezelf af om maar 1 keer per dag iets kleins te nemen.

Eet je niet regelmatig, ga dan eens proberen om dit wel te doen.

Door regelmatiger te gaan eten, voorkom je dat je opeens een dip krijgt en alles gaat eten wat je tegenkomt.

Wat zijn jouw knelpunten en hoe zou je die kunnen aanpakken?.

Vraag jezelf af: “Hoe kan ik het anders doen?” of beter nog “Hoe kan ik het gezonder doen?”

Je zult zien, wanneer je bewuster bezig bent met eten, dat de veranderingen vanzelf komen.

Vraag anderen om tips of ga eens langs bij een voedingsconsulent, hierdoor kan je wel eens nieuwe inzichten krijgen.

Ga bewust aan de slag met jezelf en je zult zien, dat het dit keer wel gaat lukken!